Massage – Velvære

Korrekt udført massage, har en gavnlig effekt på kroppen. Et af principperne ved massage er at skabe varmeudvikling, dette kan ske på flere måder. Ved udførelse af massage, opstår der friktion mellem de enkelte vævslag. Når disse bevæges mod hinanden; skabes der varme. Massage øger blodgennemstrømningen i pulsårer og vener, hvilket igen skaber varme. Korrekt udført massage er med til at forøge dræningen af lymfekarrene, så affaldsstoffer lettere fjernes fra vævet. Massage har en smertelindrende og afslappende effekt, fordi man under behandlingen udløser kroppens endorfiner, der er kroppens eget smertestillende morfinstof.

Massagens vigtigste effekter:
– Varme grundet friktion
– Øget blodgennemstrømning
– Lymfedræningen forøges
– Den øgede åreudvidelse vil give større vævssmidighed
– Stofskiftet øges
– Udløsning af kroppens endorfiner, nedsætter smerte og giver større afslappethed i hverdagen

Fysiurgisk massage: Ordet ”fysiurgi” handler om at afhjælpe lidelser i bevægeapparatet – dvs. de muskler, led og knogler, som vi bevæger os med – ved hjælp af mekaniske principper såsom kulde-/varmebehandling, ultralyd, stræk og massage. Fysiurgisk massage er således en massageform, hvor der arbejdes med bevægeapparatets anatomi og fysiologi. Hvert massagegreb retter sig mod en konkret anatomisk struktur.

Teknikker der bruges under massage er:
– Muskelenergi teknik (en måde at strække muskler på)
– Positionel release teknik (teknik til afslapning af musklerne)
– Myofaciel release teknik (teknik til afslapning af bindevæv)
– Triggerpunktsbehandling (teknik til at dæmpe smerte, samt til at “overdøve” smertesignalerne lokalt i rygmarven).